Weet je wat overvloed is? Dat overal meer dan voldoende van is.
En schaarste? Inderdaad, precies het tegenovergestelde.
De doorsnee-Nederlander heeft het niet slecht. Rijk in de zin van materiële zaken is misschien anders, maar men komt doorgaans niets tekort. Er is een overvloed aan artikelen en diensten, al dan niet noodzakelijk, die indien gewenst, aangeschaft of gebruikt kunnen worden. Misschien niet onmiddellijk (financieel gezien), maar toch - het kán allemaal.
Kun je me dan uitleggen waarom er zoveel mensen hier in het Westen leven met het idee, dat ze van alles 'niet genoeg' of zelfs 'te weinig' hebben? Of waarom wij Nederlanders altijd maar roepen dat we 'op de kleintjes moeten letten', zuinig moeten zijn, moeten zorgen voor 'een appeltje voor de dorst', enz.enz.?
Volgens mij is het antwoord: leven vanuit een armoede-bewustzijn.
Ik hoor je denken: wat is dát nou weer?!
Ga bij jezelf eens na hoe je bent opgevoed. Wat hebben je ouders je meegegeven in je (vroege) jeugd? Was het zoiets als 'altijd netjes je bord leegeten - het is zonde om goed eten weg te gooien'? Of als je met je moeder boodschappen ging doen, zei ze dan dingen als 'nee, niet die, die is te duur - neem deze maar'? Kreeg je de afleggertjes van je broer of zus te dragen, en was het een feest als je met je verjaardag of kerstmis nieuwe kleding kreeg, helemaal speciaal voor jou alleen? Wat denk je van het gezegde 'als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje'?
Als je - zoals ik - ouders had die de oorlog en de hongerwinter hebben meegemaakt en altijd hard gewerkt hebben, dan is dat allemaal uitstekend te begrijpen. Let wel, ik zeg begrijpen, niet goedkeuren.
Hoezo? Daar is toch niets mis mee?
Nee, mis is er niets - behalve dan dat we het bewustzijns-patroon van onze ouders aan het kopiëren zijn, en daardoor vaak ook hun omstandigheden.
Nu even wat anders.
Loop eens naar een willekeurige kast in je huis en trek die open. Je maakt mij niet wijs dat die kast leeg is, of het nou een kledingkast, een keukenkastje of een meterkast is. Er ligt/staat altijd wel íets in, al is het slechts een stoffer-en-blik. De meeste kasten zijn ruim voorzien van inhoud. Iedereen kent wel het beeld van 'je trekt een kastdeur open, en de inhoud valt over je heen' (tienerkamers hebben daar nog wel eens last van...).
Laat de inhoud van je kast eens op je inwerken. Schaarste? Of overvloed?
Ikzelf had het vorige week. Ik liep naar de voorraadkast, omdat ik trek had in 'iets'. Geen idee wat, maar 'iets'. Ik trok de deur open, en stond daar - te kijken naar een massief volgebouwde wand met van alles en nog wat. Voorraad. Etenswaar. Keus te over. Ik zou er bijna zèlf een winkeltje van kunnen beginnen! En dat terwijl ik al jaren (en ik overdrijf echt niet) het gevoel had dat er niet genoeg in huis was!
Wat was ik aan het doen? Het patroon van mijn ouders aan het kopiëren. Hamsteren, want er mocht eens wat gebeuren. Alle reclames aflopen, twee vriezers vol met etenswaar laden, groot inkopen 'want het is nu voordelig', en ga zo maar door.
En verder altijd een gevoel hebben van 'ieder dubbeltje 2x omdraaien voor het uit te geven'. Kortom: een armoede-bewustzijn.
Hoe krom kun je denken? Hoe ONrealistisch?
Geloof me, ik deed de deur van de voorraadkast dicht, en schaamde me.
Diep.
Toen ik weer een beetje tot mezelf was gekomen, ben ik een lijstje gaan maken van alle dingen waar ik dankbaar voor ben. En als eerste stond daar: ... de overvloed waarin ik leef.
Als je nooit iets tekort komt, nergens gebrek aan hebt, je gezond bent, een dak boven je hoofd hebt en kleding aan je lichaam, wat zeur je dan eigenlijk?!
Wees blij met en dankbaar voor hetgeen je hebt, tastbaar of niet. Wat denk je van de liefde in je gezin, binnen je familie, je vrienden en kennissen?
Je leeft hier in overvloed; ZIE die nu ook!
En wees er dankbaar voor.
Alexandra
Geen opmerkingen:
Een reactie posten