Tja, daar zit je dan. Goeie vraag. Wat wil ik eigenlijk?
Al jaren was me duidelijk wat ik niet wilde, maar wat ik nou wèl wilde... in ieder geval niet nog meer van hetzelfde.
Die sleur, het geleefd worden, het 'heilige moeten'... Vooral het idee dat je overal alleen voor staat, waar of niet. Je wordt al moe bij de gedachte!
Daar tegenover staat het 'iets doen wat je leuk vindt'. Ga maar na: je voelt je lekkerder in je vel, je bent lekker bezig, kortom: je krijgt er energie van.
Als je dit zo leest, zou je dus denken: Nou, dan ga je toch doen wat je leuk vindt!... Was het maar zo simpel... Wie zorgt er dan voor de centen?... Zucht...
Maar als ik je nou vertel dat het inderdaad zo simpel kan zijn?
Jaren geleden had een grote uitzendorganisatie de slogan Geef mij een baan die bij me past, en ik hoef nooit meer te werken.
Laat dat eens even op je inwerken.
Geef mij een baan die bij me past, en ik hoef nooit meer te werken.
Als je kijkt naar de gevoelens die schuilgaan achter deze woorden, begrijp je de psychologische waarde hiervan.
Een baan die bij me past - voelt positief: het klinkt leuk, ik kan doen wat ik leuk vind, ik kan een stukje van mezelf 'kwijt' in deze baan.
Werken - heeft eigenlijk een negatieve lading; het 'heilige moeten' komt hier weer om de hoek kijken, want je moet tenslotte geld verdienen om van te leven.
Ik hoef nooit meer te werken - hoera! Weer een positief gevoel.
Dus, wanneer je deze elementen samenvoegt tot bovenstaande zin, is wat er in feite gezegd wordt: Geef me werk dat bij me past en ik zal me altijd lekker voelen met wat ik doe, een beetje alsof ik met een hobby bezig ben.
Maar klopt dat eigenlijk wel?
Pak een vel papier en een pen, en zet een streep in het midden, van boven naar beneden.
Ga eens na bij jezelf of je dat wat je doet om je salaris mee te verdienen, nou eigenlijk echt leuk vindt. Stel jezelf een aantal vragen, zoals: Past die baan wel echt bij me? Of: past die baan nog steeds bij me? Vind ik wat ik doe nog steeds leuk, of doe ik het bij gebrek aan beter? Als ik kon, zou ik dan iets anders gaan doen? Hoe voelt het 's morgens voordat ik de deur uitga?
Schrijf de antwoorden op, links van de streep.
Stel jezelf dan nu de vraag: waar word ik blij van? Wat maakt mij gelukkig?
Denk bijvoorbeeld aan je hobby's, vakantie's, blije herinneringen enz. Vergeet niet om ook de mensen waar je om geeft te noemen.
Schrijf de antwoorden op, rechts van de streep.
Bekijk nu beide lijstjes eens goed, en dan niet alleen met je hoofd, maar ook met je hart. WAAR ligt je hart, je positieve gevoel?
Als je hart in je baan/werk ligt, ben je een gezegend mens. Houen zo!
De meesten van ons zullen echter moeten toegeven dat ons hart eerder aan de rechterkant ligt. Wat nu?
Hou me ten goede, ik zal de laatste zijn die je vertelt dat je dan maar je baan moet opgeven om datgene te gaan doen wat je leuk vindt.
Wat ik echter wel wil bereiken met dit artikel, is dat je eens bij jezelf nagaat waar je nou gelukkig van wordt, wat je blij maakt.
Want wat we nou eigenlijk willen is: GELUKKIG ZIJN.
Om wat meer kleur, geur en positiviteit in je leven (terug) te brengen, kun je beginnen met jezelf eens wat vaker een moment met iets van de rechterkant van je lijstje te gunnen. Ja, inderdaad, GUNNEN. Vaak gaan we voorbij aan wat we in feite nodig hebben om goed te functioneren, en dat is een beetje verwend worden. Dat gevoel van gelukkig zijn. Je zult zien dat je meer energie krijgt, dat een heleboel dingen je makkelijker afgaan, dat je minder aan negatieve zaken tilt. Je richt je meer op het positieve, dat wat je blij maakt.
Er zijn van die gouden momenten, waarin opeens alles je duidelijk is, dat je zeker weet dat je op de juiste plaats, op de juiste tijd, en met de juiste mensen samen bent. Dat letterlijk alles op zijn plaats valt.
Wanneer je zo'n moment beleeft, voel je je absoluut gelukkig, en weet je opeens wat je moet doen om verder te gaan. Om datgene te bereiken wat je eigenlijk echt wilt: GELUKKIG ZIJN.
Alexandra
Geen opmerkingen:
Een reactie posten