woensdag 20 april 2011

Uitgesteld geluk bestaat niet

Stel je de volgende situatie eens voor.
Je gaat op vakantie, hebt genoeg tijd en geld (heerlijk, zo'n dagdroom!). Je gaat met de auto naar ... laten we het punt B noemen. Er leiden twee wegen naar punt B, dus moet je kiezen. Je kunt kiezen uit een korte, maar lastige weg en langere weg met veel natuurschoon.
Wat ikzelf zou kiezen, is jullie al bij voorbaat duidelijk: de langere weg.
Waarom? Het GEVOEL.

Ik kies ervoor me lekker en ontspannen te voelen vanaf het vertrek, en onderweg te genieten van waar ik langs kom en de voorpret van de bestemming. Liever dat, dan dat ik me eerst door een stress-gevoel heen moet werken om me pas te kunnen ontspannen en lekker te gaan voelen op mijn bestemming.

Laat hier je gedachten eens over gaan. Jezelf eerst een zootje stress opleggen en, pas als je dat overwonnen hebt, jezelf 'belonen' met een poos bijkomen, in de hoop je daarna lekker te voelen en je te kunnen ontspannen. Stress laat je tenslotte niet zo een-twee-drie los, dat suddert nog een poosje door. Sterker nog: je bent nu op vakantie en dus 'verplicht' je lekker te voelen. Vreemd dat dat gevoel van ontspanning ongrijpbaar lijkt te zijn...

Wat je in feite doet, is je (gevoel van) geluk uitstellen. Waarom?
Wáárom moet je eerst van alles, om dan pas iets te mogen? Uitgesteld geluk bestaat niet.

Ik herhaal het nog eens: UITGESTELD GELUK BESTAAT NIET!!!
Da's net zoiets als 'Morgen zal ik...' - morgen komt nooit. Er is/gebeurt altijd wel wat waardoor je jezelf iets leuks/positiefs niet gunt.

Je creëert hiermee echter een probleem, namelijk dat je verleert om je gelukkig te voelen. Je voelt uiteindelijk alleen nog maar 'ik moet eerst...', en niet meer 'ik mag nu...'. Je staat jezelf niet toe om blij en gelukkig te zijn!

Snak je naar wat meer geluk en positiviteit in je leven? Probeer dan dit eens:
Zet een kookwekker of de timer van je mobiel op 5 minuten. Ga dan in een luie stoel of op de bank zitten, doe je ogen dicht en denk aan iets dat je leuk vindt, iemand die je lief is, of iets anders dat je blij maakt.
Plaats jezelf dan in de situatie die je voor ogen hebt, en droom een beetje weg. Probeer het hele gebeuren een zo gelukkig mogelijk gevoel mee te geven.

Als de wekker/timer afloopt, zul je je rustiger en blijer voelen dan eerst.
Het is een hele simpele manier om wat meer kleur in je leven te brengen, en het leert je om positieve gevoelens te accepteren. Die zijn er tenslotte niet alleen voor anderen! GUN JEZELF minstens 1x per dag zo'n ontspannen 'tripje naar het geluk', en sta jezelf toe om je goed te voelen!

Alexandra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten